Skadat gods vid leverans

 

Transportskada/ skadat gods
Du måste själv agera när du tar emot ditt gods. Kontrollera godset på en gång!

 

Kontrollera godsets och förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Räkna igenom kvantiteten så att den stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln.

 

Om godset är skadat när speditören lämnar ut det.
Ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras.

 

Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan kan ha inträffat när speditören haft hand om godset. Vi får samtidigt möjlighet att spåra orsaken och vidta åtgärder så att den inte upprepas. Möjlighet finns även att skadan uppstådd under eller efter tillverkningen.

 

Ventilationsrör och ventilationsrörsdetaljer såsom Ventilationskanaler, böjar, muffar, nipplar, ljuddämpare m.m anses som skrymmande gods. Dessa kan oftast ej emballeras och kan därför utsättas för yttre skador. Konkav skada/or understigande 50 % av rörets diameter anses som accepterad yttre åverkan och kan återställas av brukaren själv. Konkav skada/or överstigande 50 % av rörets diameter ersätts med utbyte av lika produkt.



Du ska också försöka begränsa skadan när detta är möjligt.

 

Om skadan kunnat upptäckas först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till speditören eller till luftbutiken.se (info@luftbutiken.se) inom två (2) arbetsdagar efter mottagandet för att den ska kunna tas upp till behandling.

 

Många gånger vill speditören besiktiga skadan. Därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat speditören. Ta därför snarast kontakt med speditörens skadeavdelning. När du gjort det skickar speditören dig en skadeblankett som du ska fylla i och returnera till speditören.

 

Anmärkningar på transportskador gjorda på annat sätt än ovan nämnda godtages ej.

Kundservice