Allmänna / köpvillkor

 

Giltig från 20130404

Som konsument  som handlar hos luftbutiken.se omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen, Distansavtalslagen och Pul.

Länkar:

Konsumentköplagen

Konsumenttjänstlagen

Distansavtalslagen

Pul

Tillämplighet

Luftbutikens  allmänna försäljningsvillkor för konsumenter gäller från och med ovan angivet datum.

Varorna som presenteras genom luftbutiken.se utgör vårt ordinarie sortiment.  Det är informationen på hemsidan som gäller vid eventuell skillnad mellan produktinformation, villkor eller priser angivna på luftbutiken.se och i övriga publikationer.

 

Bekräftelse

Luftbutiken.se:s varor beställs på www.luftbutiken.se eller via vår kundtjänst. 

Genom att du godkänner dessa köpvillkor och din order uppstår ett bindande avtal. Vid orderläggning skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information angående beställningen. luftbutiken.se reserverar sig dock från leveransförsening i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för lagd order. Kan inte luftbutiken.se leverera enligt orderbekräftelse kontaktas kund och erbjuds möjlighet att annullera sin order. För kund som har konto hos oss finns möjlighet att logga in på sitt konto och följa sin beställning under mitt konto-orderhistorik-order. I samband med att ordern expedieras erhåller kunden via e-post besked att ordern är på väg.

Vid uppenbara felaktigheter såsom förklaringsmisstag eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i mottagningsbekräftelsen eller fakturan, äger luftbutiken.se rätt att korrigera sådant pris eller sådan information varpå ny mottagningsbekräftelse och faktura skickas ut. Kund äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna ej accepteras. 


Pris
I butiken beskrivs priserna inklusive moms (25 %) och utan fraktavgifter. Redovisning av fraktkostnader sker i kassan. Vid beställning utanför EU kan tull och momsavgifter tillkomma. Vi reserverar oss för eventuellt fel prissatta varor och förbehåller oss rätten att avbryta köp vid dessa tillfällen.

 

Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig luftbutiken.se rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är luftbutiken.se inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.


Leveranstider
Normal leveranstid är 2-10 arbetsdagar efter mottagen beställning med hemleverans eller ombud och telefonavisering. I de fall en vara saknas hos leverantören kan leveranstiden fördröjas. Köksfläktar, samt övriga produkter som tillverkas efter beställning är normal leveranstid mellan 3 till 5 veckor.

Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Du som kund kommer att få information om detta tillsammans med orderbekräftelsen.

Leverans
Leverans sker till varuombud, vid större paket skickas försändelsen med hemleverans. De flesta beställningar levereras till ombud med Schenker, Posten, DHL även andra distrubitörer kan förekomma så som hämtpaket. Hemleveranser sker dagtid till din dörr eller till ett ombud helgfria vardagar. Du blir kontaktad av speditören på det telefonnummer du har angivit i ditt butikskonto för tidsbokning. De ringer eller SMSar samma dag varorna levereras, var därför alltid tillgänglig på telefonen när du väntar en leverans. Registrera alltid det telefonnummer du vill bli kontaktad på dagtid i butikskontot. Vid utebliven kontakt med dig kan extra avgifter för ny utkörning debiteras dig av fraktbolaget. Leverans sker fram till entré, speditören svarar ej för lyft eller transport i trappor. Leveranser till öar eller annan svåråtkomlig plats utförs av kunden själv, leverans sker till den angivna adressens mest framkomliga plats.  Reservationer sker för transporter utanför speditörens standard och fraktvillkor, leveransförseningar orsakade av leverantörens oförmåga att leverera de beställda varorna samt friskrivning från all ersättning till kund vid ovan skrivna händelser.

Ej utlösta varor

För försändelse som ej lösts ut och ej avbeställts, utan gått i retur till Luftbutiken debiteras en avgift för fraktkostnader till självkostnadspris, normalt den för beställningen befintliga fraktkostnaden + returfraktkostnaden (returfraktkostnaden är densamma som den för beställningen befintliga fraktkostnaden). Även förbetalda beställningar kommer att returneras. Om förbetalda varor har returnerats måste du som kund kontakta Luftbutikens kundservice för ny leverans alternativt återbetalning. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ej uthämtade varor Lager

Beställning som gjorts för avhämtning på vårt lager och inte hämtas inom 30 dagar debiteras en kostnad om 150 kr inklusive moms för att täcka administrativa kostnader. 

Transportrisk

Luftbutiken bär hela ansvaret för att varan kommer till av kund angiven plats i perfekt skick. Vid returnering bär kunden hela ansvaret att varan kommer fram till Luftbutiken i perfekt skick. Vid skadat gods skall uthämtningsplatsen eller speditören omedelbart meddelas vid uthämtningstillfället. 


Betalning

  • Fakturor skickas per mejl 
  • Fakturor redovisar moms (25 %)
  • Samtliga priser i butiken är inklusive moms (25 %)


Nedan betalningsalternativ erbjuds:

Klarna betalalternativ

Länk till Klarnas villkor


Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning**

Betalningsvillkor
Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning
När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Personuppgiftshantering
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

* Gäller konsumentköp och ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

** Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

Månadsfaktura

Reklamationsrätt

Lufbtutiken.se följer Konsumentköplagen och de rekommendationer som gäller för reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamation  gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende. Den gäller inte heller vid yttre åverkan på produkten, som till exempel tappskador, fukt eller monteringsskada. För mer specifik information om din produkts garanti var god se i bruksanvisningen till produkten.

Elektroniska / Elektriska produkter för fast elinstallation, krävs att en certifierad/auktoriserad elektriker utför inkopplingen för att garanti och reklamation ska godkännas. Mer information om regler kring elinstallationer kan ni läsa på elsakerhetsverket.se

Reklamationsrätten hos Luftbutiken tillämpas inom 24 månader efter mottagen vara. Reklamationsrätten tillämpas ursprungliga fel vid leverans samt fel som härleds till fabrikationsfel. Av kund felaktigt handhavande eller felaktiga inställningar av vara debiteras vid inlämnande för service kostnader för åtgärder av uppkomna fel. Debitering sker även vid ej funna fel.

Felrapporteringar sker med vårt Reklamationsformulär.
Kontakta omedelbart Luftbutiken om du önskar reklamera din(a) vara(or). Spara alltid emballaget, kvittot och följesedeln. Service ska alltid utföras av auktoriserad tekniker avseende ändamålet. Intyg, protokoll och kvitto av utförandeperson krävs vid reklamation. Endast av oss godkända serviceställen tillåts utföra service på varan under reklamations- och garantitiden.

Reklamation
En kvalitetskontroll utförs alltid av Luftbutikens leverantörer innan varan sänds. Varor som anländer skadat eller fel expedierat åtgärdas kostnadsfritt av Luftbutikens leverantörer. Synliga fel skall anmälas direkt till chauffören vid mottagandetillfället alternativt till Luftbutiken inom 1 arbetsdag från mottagandet av varan. Dolda fel skall anmälas till Luftbutiken inom 3 arbetsdagar från mottagandet av varan. Produkt som vi kan konstatera är fel expedierad alternativt skadad  erbjuder vi utbyte av vara, med reservation för returnering av fler varor än varan med returrätt. Kunden äger ej rätten av häva ett köp vid reklamation.

 

Ångerrätt

Erbjudande: Luftbutiken erbjuder nu förlängd ångerfrist på 90 dagar.

Obs! Tänk på att varan ej får vara använd och att orginalförpackningen ska vara oförstörd. 

(Distansavtalslagen ger dig som privatkund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Luftbutiken tillämpar alltid distansavtalslagen).

Vid åberopande av ångerrätt är det Du som kund som betalar för returfrakten samt eventuella returavgifter tillämpade av tillverkaren, se också nedan under rubriken "Så här gör du Din retur".

Ångerrätt tillämpas endast de varor som kan återlämnas i omonterad obrukat och oskadat skick. Emballage ingår i reservationen. Ångerrätt 90 dagar gäller ej företag.

Ångerrätt gäller ej special tillverkade produkter, varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel, t.ex köksfläktar.

Återbetalning uteblir för fraktkostnaden vid nyttjande av ångerrätten.

Beakta följande vid åberopande av ångerrätt: - att inom 90 dagar efter mottagande meddela och returnera varan eller den väsentliga delen till Luftbutiken, alternativt till respektive tillverkare, - att varan ska vara i originalskick, dvs. onyttjad, ej demolerad eller märkt, - att returnera varan i tillhörande oförstörd kartong med det tillhörande inneremballaget, - att skicka en komplett vara. Saknas delar vid returnering debiteras kund för detta samt eventuella tillkommande kostnader som frakt etc. för dessa.

Retur

Så här gör du Din retur:

Kontakta oss via returformuläret som du hittar under -kundservice -retur & reklamation eller klicka på länken: returformulär 

Du kan välja själv om du vill boka returfrakt eller att vi skickar ut en returfraktsedel till er, använder ni returfraktsedel avdrages fraktkostnaden vid återbetalning av godkänd retur.

  • Sänd alltid returen med företagspaket, Endast direkt leverans till nedan adress godkänns vid returer. "Hämtpaket" som skickats till ett utlämningsställe hämtas inte ut och returneras per automatik till avsändaren. 
  • Märk returen med ditt namn och luftbutikens ordernummer
  • En retur kan endast ske inom 90 dagar efter det att du mottagit din leverans.

Använd tillämpningarna enligt ovan och sänd Din vara till:

Klimatgrossisten AB 

Västbergavägen 43

126 30 Hägersten

Märk varan tydligt med ditt namn,  butiks ordernummer, adress, och telefonnummer innan du sänder en retur.

Returer ska skickas till oss med företagspaket. Endast direkt leverans till ovan adress godkänns vid returer. "Hämtpaket" som skickats till ett utlämningsställe hämtas inte ut och returneras per automatik till avsändaren.

Kreditering/återbetalning sker först efter att godkänd retur genomförts. Vid transport av tyngre gods kontaktas luftbutiken för korrekta anvisningar.

Vid utnyttjande av ångerrätten på produkter med nedsatt pris/REA produkter debiteras 195sek ink moms.

Leveransskada
Du måste själv agera när du tar emot ditt gods. Kontrollera godset på en gång! 

Kontrollera godsets och förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Räkna igenom kvantiteten så att den stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. 

Om godset är skadat när speditören lämnar ut det. Du kan ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras. Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan kan ha inträffat när speditören haft hand om godset.

Vi får samtidigt möjlighet att spåra orsaken och vidta åtgärder så att den inte upprepas. Möjlighet finns även att skadan uppstådd under eller efter tillverkningen. 

Ventilationsrör och ventilationsrörsdetaljer såsom Ventilationskanaler, böjar, muffar, nipplar, ljuddämpare m.m anses som skrymmande gods. Dessa kan oftast ej emballeras och kan därför utsättas för yttre skador. Konkav skada/or understigande 50 % av rörets diameter anses som accepterad yttre åverkan och kan återställas av brukaren själv. Konkav skada/or överstigande 50 % av rörets diameter ersätts med utbyte av lika produkt.Du ska också försöka begränsa skadan när detta är möjligt. 

Om skadan kunnat upptäckas först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till speditören eller till luftbutiken.se inom två (2) arbetsdagar efter mottagandet för att den ska kunna tas upp till behandling. Många gånger vill speditören besiktiga skadan. Därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat speditören. Ta därför snarast kontakt med speditörens skadeavdelning. När du gjort det skickar speditören dig en skadeblankett som du ska fylla i och returnera till speditören. 

Anmärkningar på transportskador gjorda på annat sätt än ovan nämnda godtages ej.

Saknas gods gör du så här.

Gör anmärkning på fraktsedeln innan du kvitterar godset. Kontakta speditörens närmaste kontor. Dom gör då en eftersökning på deras terminaler och hos transportörerna.
Om dom inte lyckas finna det saknade godset inom 30 dagar (utrikes 60 dagar) har du rätt att anse det som förlorat.

Skadereglering.
Det är alltid du som kund som ska framställa ersättnigskrav och styrka kravets storlek. Detta innebär att du normalt ska prestera följande handlingar till speditören:
Skadeanmälan, fraktsedel eller paketlapp, handelsfaktura mellan säljare och köpare eller annan handling som stärker värdet på godset, repartionsfaktura, alternativt faktura för ersättningsleverans eller reservdelsfaktura samt eventuellt övriga handlingar som du anser har betydelse för att skadan blir korrekt reglerad.

Fotografera gärna din skadade vara för snabbare handledning. När skadeanmälan är speditören tillhanda så skickar Luftbutiken utbytesmaterialet till dig.

Saknat gods
Du måste även här själv agera när du tar emot ditt gods. Kontrollera kvantiteten i leveransen när speditören överlämnar godset. Räkna igenom kvantiteten så att den överensstämmer med uppgifterna i fraktsedeln och med din beställning(med reservation för delad leverans). Om kvantiteten avviker från fraktsedeln eller din order. Ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att avvikelsen ska kunna regleras.
Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att avvikelsen inträffat när speditören haft hand om godset. Vi får samtidigt möjlighet att spåra orsaken och vidta åtgärder så att den inte upprepas. Anmärkningar på saknat gods gjorda på annat sätt än ovan nämda godtages ej.

 

Leveransförsening/Fel leverans

Då vi inte lagerför hela produktsortimentet och beställer in produkter dagligen från våra leverantörer är vi beroende av att leveranserna från våra leverantörer till våra kunder fungerar. Ibland händer det att en leverans blir försenad eller att fel vara levereras, det betyder att leveransen av din beställning kan ta lite längre tid än beräknat. Vi kan alltså inte garantera att din beställning kommer fram till en viss dag. Leveransproblem som vi känner till får du information om via orderstatus läng eller via epost. En länk för orderstatus  skickas till dig i ett separat e-postmeddelande i samband med att din orderbekräftelse skickas. Där kan du även du se om din beställning är skickad. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar eller vid leverans av felaktig vara. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar eller leverans av felaktig vara.

Kundservice